بهداشت و درمان 5.0

معرفی ماده گوتا پرکا دندان

گوتا پرکا دندان

معرفی ماده گوتا پرکا دندان

گوتا پرکا دندان یکی از تجهیزات دندانپزشکی بشمار می‌آید که در انجام عصب‌کشی دندان‌ها کاربرد دارد. هنگامی که دندان به عصب‌کشی نیاز داشته باشد، دندانپزشک با بکارگیری ماده گوتا پرکا کانال‌های ریشه دندان که تخلیه شده است را مجددا پر می‌کند. ممکن است بپرسید که ماده گوتا پرکا چه مزایا و معایبی دارد؟ در ادامه این مقاله به بررسی ماده گوتا پرکا و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

گوتا پرکا دندان چیست؟

ماده گوتا پرکا عموماً از شیره درختانی مثل (Palaquium)، (Palaquium gutta)، (Isonandra gutta) و (Dichopsis gutta) بدست می‌آید. گوتا پرکا یک ماده ترموپلاستیک و سازگار با زیست محسوب می‌شود که سبب تحریک سیستم ایمنی بدن نخواهد شد. از این ماده برای پر کردن کانال‌های تخلیه شده ریشه دندان‌ها و جلوگیری از نفوذ باکتری‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد ماده Gutta Percha چیست؟

همانطور که ذکر شد، دندانپزشکان از ماده گوتا پرکا جهت پر کردن دندان‌ها استفاده می‌کنند. دندانپزشک با توجه به آخرین فایل دستی که برای خارج کردن عصب دندان بکار برده است و طول و فرم انتهای ریشه دندان، آن تعداد گوتا پرکا دندان که برای پر کردن کانال ریشه مورد نیاز می‌باشد را به سیلر آغشته کرده و درون کانال ریشه دندان قرار می‌دهد. زمانی که کانال ریشه دندان به طور کامل و دقیق پر شد، دندانپزشک اضافات این ماده را با استفاده از یک قلم داغ قطع کرده و عمل پر کردن دندان به اتمام می‌رسد.

علت بکارگیری گوتا پرکا در دندانپزشکی چیست؟

از لحاظ شیمیایی، ماده گوتا پرکا موادی می‌باشد که به بدن انسان و سیستم ایمنی او آسیب نمی‌رساند. از این رو این ماده در انواع مختلف دستگاه‌های جراحی و درمان کانال ریشه دندان کاربرد دارد. همچنین علاوه بر خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده، به ویژگی‌های مثبت دیگری مثل محدوده نفوذپذیری و سازگاری با دندان، نقطه ذوب و انعطاف‌پذیری و قالب‌گیری راحت آن می‌توان اشاره نمود.

هنگامی که دندانپزشک دندان بیمار را با بکارگیری ابزار و وسایل تخصصی این کار عصب‌کشی می‌کند، کانال ریشه دندان به طور کامل پاکسازی شده و پالپ (عصب) از ریشه خارج خواهد شد. در این مرحله از این ماده جهت پر کردن کانال ریشه دندان استفاده می‌شود. ماده گوتا پرکا  در فرم گوتاهای نازک متناسب با فایل‌های عصبی قابل ارائه می‌باشد. به این گوتاها اصطلاحاً گوتای فرعی یا (accessories) گفته می‌شود. همچنین این نوع گوتا پرکا به صورت چندتایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معایب ماده گوتا پرکا چیست؟

با توجه به جنبه‌های مثبت گوتا پرکا، این ماده به عنوان ادهزیو کاربرد نداشته و برای سیل کردن کامل و ایجاد سد غیر قابل نفوذ احتیاج به سمان مضاعف دارد. دندانپزشکان می‌توانند از سمان‌های مرغوب و مناسب جهت استفاده توأم با گوتا پرکا بهره ببرند.

جمع‌بندی

گوتا پرکا یک ماده کارآمد و سازگار با زیست محسوب می‌شود که در دندانپزشکی و خصوصاً درمان ریشه یا اندودنتیک کاربرد دارد. ماده گوتا پرکا مشابه با لاستیک می‌باشد که از صمغ درخت استخراج شده و برای پر کردن کانال‌های ریشه دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.  برای تهیه گوتا پرکا از طریق سایت دندونیک اقدام فرمایید. ​

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • شرح
  • محتوا
  • ویجت
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه