بهداشت و درمان 5.0

آلژینات دندانپزشکی چیست؟

آلژينات دندانپزشکی

آلژینات دندانپزشکی چیست؟

آلژینات دندانپزشکی یا آلژینیک اسید، یک ماده شیمایی پرکاربرد می‌باشد که در حوزه‌های گوناگونی مثل بهداشت و درمان کارایی دارد. مواد قالبگیری آلژینات از نوعی علف دریایی قهوه‌ای رنگ به‌دست می‌آید که در ترکیب با آب به ژله تبدیل خواهد شد. آلژینات خاصیت جذب‌کنندگی بالایی داشته و در حوزه های مختلف صنعتی و درمانی مثل قالب‌گیری دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آلژینات قابلیت نگهداری و جذب آب در حدود ۲۰۰ برابر وزن خود را دارد. این ماده یک پلیمر زیستی و تجدیدپذیر بوده و برای محیط زیست هیچ خطری ندارد. همچنین آلژینات به دلیل ویژگی تجدیدپذیری، جایگزین بسیار مناسبی برای پلاستیک در زمینه‌های بهداشتی و صنعتی محسوب می‌شود.

ویژگی‌های آلژینات دندانپزشکی چیست؟

ماده آلژینات یکی از بهترین و پرکاربردترین مواد قالب‌گیری دندان بشمار می‌رود و در میان دندانپزشکان از محبوبیت خاصی برخوردار است. قالب آلژینات دندانپزشکی، از ترکیب پودر آلژینات و آب به دست آمده و در مرور زمان با جذب آب، شکل لزجی به خود خواهد گرفت.

این ماده در ابتدا روی بیس (Tray) قالب ریخته شده و بعد در دهان قرار داده می‌شود. سپس بعد از گذشت مدت مشخصی، آلژینات سفت شده و قالب دهان را به خود می‌گیرد. این ماده مفید دارای انواع مختلفی بوده که با توجه به نوع آن، دارای دستورالعمل‌های استفاده متنوعی می‌باشد.

آلژینات دندانپزشکی

هنگام استفاده از آلژینات باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

هنگام استفاده از مواد قالبگیری آلژینات دندانپزشکی می‌بایست که به تناسب آب و پودر دقت داشته باشید. زیرا در صورت عدم رعایت تناسب، ماده قالب‌گیری بیش از اندازه سفت و یا نرم خواهد شد. همچنین باید از تمیز بودن ظرف مخصوص قالب‌گیری اطمینان حاصل کنید تا علاوه بر عدم تغییر شکل خمیر، آسیبی به دهان بیمار نیز وارد نشود.

مدتی که آلژینات دندانپزشکی در حال تبدیل شدن به ژل می‌باشد، مطمئن شوید که قالب به صورت ثابت در دهان قرار دارد. در چنین حالتی در شکل و فرم فالب تغییری به وجود نخواهد آمد. بعد از اینکه قالب سفت شد، ۲ الی ۳ دقیقه صبر کرده و سپس به صورت سریع و بدون هیچ‌گونه چرخشی در جهت محور طولی آن را از دهان خارج کنید تا شکل و فرم خود را از دست ندهد. توجه داشته باشید که چنانچه قالب را بعد از گذشت مدت زمان زیاد از دهان خارج کنید، امکان آسیب و پارگی وجود خواهد داشت.

بهتر است که قبل از استفاده از آلژینات دندانپزشکی، آن را با آب بشویید و خشک نکنید. زیرا این کار سبب ایجاد تغییرات در حجم قالب خواهد شد. همچنین پیشنهاد می‌شود که برای جلوگیری از تغییرات در حجم قالب، آن را به مدت پنج دقیقه در محلول سولفات پتاسیم قرار دهید.

سخن پایانی

آلژینات دندانپزشکی یکی از پر مصرف‌ترین و کاربردی‌ترین مواد در دندانپزشکی محسوب می‌شود که برای روکش و ارتودنسی کاربرد دارد. آلژینات‌‌ها دارای انواع گوناگونی می‌باشند که با توجه به نوع خود، دارای کاربردهای متفاوتی هستند. هنگام خرید آلژینات می‌بایست به انواع، کاربرد و نحوه استفاده و نگه‌داری هر نوع دقت داشته باشید و در نهایت موادی را خریداری کنید که متناسب با کار شما می‌باشد.​

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • شرح
  • محتوا
  • ویجت
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه