بهداشت و درمان 5.0

معرفی انواع مواد قالبگیری دندانپزشکی

مواد قالبگیری دندانپزشکی

معرفی انواع مواد قالبگیری دندانپزشکی

مواد قالبگیری دندانپزشکی جهت ساخت قالب استاندارد از دندان برای تشخیص بافت داخلی آن کاربرد دارد. انواع مختلفی از مواد مذکور در بازار موجود است. لازم به ذکر است که اخیراً مواد قالبگیری الاستومری نسبت به سایر مواد به دلیل ویژگی‌های خاصی که ارائه می‌کند، مورد توجه بسیاری از دندانپزشکان قرار گرفته است. در ادامه این راهنما انواع مواد قالبگیری دندان از جمله مواد قالبگیری سیلیکونی و کاربرد و نکات ضروری هر کدام را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

قالبگیری در دندانپزشکی به چه معناست؟

دندانپزشکان برای انجام بسیاری از امور نیازمند یک قالب استاندارد و مشخص از دندان می‌باشند، درواقع دندانپزشک با استفاده از قالب دندان می‌تواند به طور کامل دندان و بافت‌های داخلی و اطراف آن را شناسایی کند. از این رو انواع مواد قالبگیری دندانپزشکی توسط دندانپزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر کدام از این مواد قالبگیری دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که با در نظر گرفتن مقاومت، مورد استفاده قرار خواهند گرفت. قالبگیری، نگاره منفی از دندان و ساختارهای اطراف آن می‌باشد. اما زمانی که قالبگیری توسط گچ ریخته‌گری شده تا مدل ساخته بشود، نگاره مثبت از دندان و بافت‌های اطراف آن ایجاد خواهد شد.

انواع مواد قالبگیری دندانپزشکی کدام‌اند؟

در دندانپزشکی انواع مختلفی از این مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند که از مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به پلی اتر، پلی سولفید، سیلیکون افزایشی، سیلیکون غیر افزایشی و سیلیکون تراکمی اشاره نمود.

تمامی مواد ذکر شده دارای خصوصیات موثر و مثبتی هستند که بسته به نیاز دندانپزشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما یک نکته مشترک در رابطه با همه مواد قالبگیری دندانپزشکی وجود دارد. چنانچه زمان اختلاط مواد زیاد و طولانی باشد، مواد به راحتی سست خواهد شد.

همچنین می‌بایست به نسبت آب به پودر نیز دقت کرد. درواقع تناسب آب و پودر باید به طوری تنظیم بشود که میزان آب کم‌تر باشد. در چنین حالتی مخلوط آب و پودر سریع‌تر و بهتر انجام خواهد شد. علاوه بر میزان آب، مرطوب بودن هوا نیز نقش بسیار مهمی را در زمان ست شدن پودر و آب ایفا می‌کند.

درواقع در هوای مرطوب نیز امکان جذب آب وجود داشته که این موضوع می‌تواند سبب کند شدن روند ست شدن مواد قالبگیری دندانپزشکی بشود. مورد بعدی دمای آب است. دمای آبی که برای مخلوط شدن پودر ماده قالبگیری بکار گرفته می‌شود، بسیار مهم می‌باشد.

برای گرفتن نتایج بهتر، توصیه می‌شود که هنگام ترکیب پودر و آب، دمای آب ۲۵ درجه و یا دمای اتاق باشد. درواقع به هر اندازه که آب گرم‌تر باشد، ترکیب به دست آمده سریع‌تر سست می‌شود. همانطور که ذکر شد مواد قالبگیری دندانپزشکی این امکان را برای دندانپزشک فراهم می‌کند که دندان و بافت‌های اطرافش را مورد بررسی قرار داده و به طور دقیق جزئیات داخل دندان را شناسایی کند.

سخن پایانی

مواد قالبگیری سیلیکونی در بسیاری از درمان‌های دندانپزشکی کاربرد دارد. درواقع بکارگیری این مواد در بسیاری از موارد بسیار ضروری می‌باشد. از مواد قالبگیری در دندانپزشکی برای ایجاد یک مدل برای تشخیص شرایط دهان بیمار، ساختن یک تری اختصاصی، کراون موقت و یا توسط تکنسین‌های لابراتوار جهت ساختن یک کست از فک بیمار استفاده می‌شود.​

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • شرح
  • محتوا
  • ویجت
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه