بهداشت و درمان 5.0

کاربردهای سمان گلاس آینومر؛ خواص و ویژگی

کاربردهای سمان گلاس آینومر؛ خواص و ویژگی

سیمان های گلاس آینومر از دسته ماده هایی هستند که به سیمان های اسیدی باز معرووف هستند. آن ها از محصول واکنش اسیدهای پلیمری ضعیف با شیشه های پودری با خصوصیات پایه تولید می شوند. گیرندگی در محلول های غلیظ در آب رخ می دهد و ساختار نهایی حاوی مقدار قابل توجهی شیشه واکنش نشان نداده است که به عنوان پرکننده برای تقویت سیمان عمل می کند. در مطلب راجع به کاربردهای سمان گلاس آینومر و تاریخچه آن صحبت کرده ایم.

تاریخچه سمان گلاس آینومر

این ماده ترمیمی در سال ۱۹۷۰ معرفی و تولید شده و در ابتدا برای ترمیم دندان کودکان کاربرد داشت. بعد از گذشت تغییراتی در ساخت و تولید آن باعث شد تنوع های خوبی را پیدا کنند. امروزه گلاس آینومر برای ترمیم اکلوزالی در دندان شیری، درمان ضایعات پروگزیمال، چسباندن براکت ارتودنسی و …. کاربرد زیادی دارد.

ترکیب سمان گلاس آینومر

سه ماده ضروری برای سیمان گلاس آینومر وجود دارد که عبارتند از اسید محلول در آب پلیمری، شیشه بازی (قابل شستشو با یون) و آب. آن ها اغلب به صورت محلول آبی اسید پلیمری و پودر شیشه ریز تقسیم شده ارائه می شوند که با روشی مناسب مخلوط می شوند تا خمیر چسبناکی تشکیل شود که به سرعت گیر می کند.

با این حال، فرمول ‌های جایگزین وجود دارد که از اسید و شیشه موجود در پودر و اضافه شدن آب خالص برای ایجاد گیرندگی، تا فرمول ‌هایی که در آن مقداری از اسید با پودر شیشه مخلوط می ‌شود و بقیه در یک پودر شیشه وجود دارد.

محلول رقیق در آب این محلول به عنوان جزء مایع در تشکیل خمیر برای گیرش استفاده می شود. کاربردهای سمان گلاس آینومر بسیار زیاد می باشد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

خواص گلس آینومرها

خواص فیزیکی سمان گلاس آینومر به نحوه تهیه سیمان از جمله نسبت پودر به مایع آن، غلظت پلی اسید، اندازه ذرات پودر شیشه و سن نمونه ها بستگی خواهد داشت. از این رو در تعمیم خصوصیات این مواد دقت بالایی لازم است. گلاس آینومرها نیز دارای استحکام خمشی معقولی همچون خمش دو محوری مقاومت پانچ برشی هستند.

کاربردهای سمان گلاس آینومر

گلاس آینومرها کاربردهای گوناگونی در دندانپزشکی دارند. آن ها به عنوان مواد ترمیمی کامل، به ویژه در دندان های شیری، و همچنین به عنوان آستر و پایه، به عنوان فیشور سیلانت و به عنوان عامل باندینگ برای براکت های ارتودنسی استفاده خواهند شد. کاربردهای آن عبارتند از:

۱- بیس و کف بندی در ترمیم های مستقیم و غیر مستقیم

۲- از نوع زرین بوده که در بعضی از موارد می توان به عنوان ماده ترمیمی استفاده کرد

۳- برای ترمیم های موقت به ویژه برای بیمارانی که پوسیدگی شدید و فعال دارند.

۴- برای سمان کردن ترمیم غیر مستقیم فلزی

۵- سمان های آینومر برای ترمیم پوسیدگی ریشه مناسب خواهد بود.

نتیجه گیری

کاربردهای سمان گلاس آینومر در دندانپزشکی متنوع بوده و از مواد اسیدی- باز همه کاره هستند. آن ها در هنگام تنظیم درجه ای از زیست فعالی را نشان می دهند که باعث می شود یک لایه تبادل یونی بین سطحی با دندان ایجاد کنند و این عامل دوام بالای چسبندگی آن ها به سطح دندان است.

منبع

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • شرح
  • محتوا
  • ویجت
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه