بهداشت و درمان 5.0

آلژینات دندان و نکاتی که باید در رابطه با آن بدانید

آلژینات دندانپزشکی

آلژینات دندان و نکاتی که باید در رابطه با آن بدانید

برای قالب‌گیری از دندان و فک، نیاز است از ماده‌ای استفاده کنید که زیاد سخت نباشد. ماده‌ای که برای قالب‌گیری استفاده می‌کنید، باید از انعطاف و الاستومری کافی برای استفاده راحت و ثبت جزئیات برخوردار باشد تا بتوانید قالبی دقیق برای ساخت و یا ترمیم دندان‌ها به دست بیاورید. از آنجایی که پودر آلژینات دندان پلیمری بسیار اقتصادی است و می‌توان به راحتی با آن کار کرد، طرفداران زیادی در همه جای دنیا دارد. برای اینکه در مورد مواد قالبگیری آلژینات بیشتر بدانید، تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

آلژینات دندان چیست؟

پودر آلژینات بر پایه بیوپلیمر است که آن از جلبک دریایی می‌سازند؛ از آنجایی که این پلیمر از طبیعت نشات گرفته، برای محیط زیست هیچ ضرری ندارد. این ماده می‌‎تواند در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر وزن خود آب را جذب کرده و نگه دارد. همچنین به دلیل اینکه جزئیات را به خوبی نشان می‌دهد، دندانپزشکان در قالب‎گیری از فک یا ترمیم بخشی از دندان از آن استفاده می‌کنند.

هنگامی که آلژینات دندان را با آب مخلوط می‌کنید، ماده‌‌ای ژل‌مانند به وجود می‌آید که در مدت زمان کوتاهی خشک می‌شود. با توجه به نوع پودر آلژینات باید نسبت میزان آب و پودر را رعایت کنید تا ماده خیلی شل یا خیلی سفت نباشد.

نسبت پودر و آب و زمان ست شدن آلژینات بسته به شرکت‌های مختلف، متفاوت است. قبل از استفاده حتما اطلاعات نوشته شده بر روی بسته‌بندی آن را بخوانید؛ چون با رعایت زمان و یا حتی رعایت یک نسبت برابر، همیشه نمی‌توان نتیجه یکسانی بدست آورد.

نکاتی که باید هنگام استفاده از پودر آلژینات دندان رعایت کرد

برای راحت قرار گرفتن دستگاه‌های دندانی، لازم است قالب‌گیری دقیق انجام شود تا شخص در طول استفاده دچار مشکل نشود. شما باید نکاتی را در رابطه با آلژینات دندان رعایت کنید تا این ماده کارآیی مورد نظر را داشته باشد. در ادامه این نکات را بررسی خواهیم کرد.

دمای آب

برای خشک شدن آلژینات دمای آب اهمیت زیادی دارد؛ اگر آب خیلی گرم باشد، پروسه خشک شدن به طول می‌انجامد و اگر سرد باشد، زود خشک می‌شود. معمولا این پلیمر در دمای بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتیگراد دمای خشک می‌شود.

بسته به نوع آلژینات دندان و دمای آب، زمان خشک شدن آن بین۱ تا ۴.۵ دقیقه متغیر است.

قالب گیری دندان

نسبت آب و پودر آلژینات دندان

در خشک شدن آلژینات نسبت پودر و آب اهمیت بسیاری دارد؛ هر چه آب بیشتری مصرف شود، ماده شل‌تر شده و به راحتی در دهان سفت نمی‌شود. بنابراین با توجه به مقادیری که در دستور مصرف تعیین شده، نسبت پودر و آب را باید رعایت کنید.

رطوبت هوا نیز در ست شدن آلژینات تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین اگر در جای مرطوب و شرجی زندگی می‌کنید، حتما این نکته را در ذهن داشته باشید.

کلام آخر

آلژینات دندان در دندانپزشکی استفاده فراوانی دارد و برای ترمیم، قالب‌گیری و ساخت دستگاه‌های دندانی از آن استفاده می‌کنند. این ماده بر پایه گیاه بوده و نسبت به موارد مشابه اقتصادی‌تر است و به همین خاطر نسبت به موارد مشابه طرفداران بیشتری دارد.

برای خرید مواد قالبگیری آلژینات می‌توانید آن را از سایت ما سفارش دهید و درب منزل خود دریافت کنید.

منبع

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • شرح
  • محتوا
  • ویجت
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه