بهداشت و درمان 5.0

بررسی مواد سیلیکون قالبگیری

ماده-قالبگیری-سیلیکون-تراکمی-برای-بوردر-مولدینگ-detax-sta-seal-f (2)

بررسی مواد سیلیکون قالبگیری

یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مراحل کار با پروتزهای دندانی و همچنین ترمیم با انواع روکش فرآیند قالبگیری می‌باشد. در فیلد دندانپزشکی بطور گسترده از مواد قالبگیری سیلیکونی به منظور بازسازی تمامی جزئیات ساختارهای موجود در حفره دهان استفاده می‌شود. مواد سیلیکون قالبگیری جزو پرکاربردترین مواد در کلینیک‌های دندانپزشکی محسوب می‌گردد. جهت آشنایی بیشتر با مواد سیلیکون قالبگیری تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

سیلیکون افزایشی چیست؟

از محبوب‌ترین مواد قالبگیری می‌توانیم به مواد قالبگیری سیلیکون افزایشی اشاره نماییم. از این مواد بیشتر در کار ترمیم‌های ثابت از جمله روکش و بریج‌های دندانی استفاده می‌شود.

این سیلیکون دارای دقت و ثبات ابعادی بالایی بوده و در واقع می‌توان از آن به عنوان باثبات‌ترین مواد قالبگیری موجود در بازار نام برد.

همانطور که گفته شد از سیلیکون‌های افزایشی بیشتر برای پروتز درمانی استفاده شده و مواد سیلیکون قالبگیری در انجام ترمیم‌های متحرک و انواع ترمیم‌های ثابت کاربرد دارند. علاوه بر آن دندانپزشک می‌تواند از این مواد در مواقعی که قالبگیری چند واحد دندانی تنها با استفاده از یک ایمپرشن یا قالب انجام می‌شود نیز استفاده کند.

مواد سیلیکون قالبگیری

مزایای مواد سیلیکون افزایشی

از آنجایی که مزایای استفاده از سیلیکون‌های افزایشی بسیار زیاد است، همین موضوع سبب شده تا این مواد انتخاب اول دندانپزشکان برای انجام قالبگیری دندان محسوب شود.

این مواد انجام دقیق قالب‌گیری و لحاظ کردن تمامی جزئیات را ممکن می‌سازند. زیرا اغلب مواد ترمیمی ثابت یا متحرک برای تثبیت و جای گرفتن در دهان باید ابتدا به دقت تحت قالبگیری قرار گیرند.

ثبات ابعادی این سیلیکون‌ها علت دیگر علاقه بسیاری از دندانپزشکان به این مواد است. بعضی مواد غیرسیلیکونی پس از اتمام قالبگیری دچار کاهش سایز شده و به همین دلیل برای کارهای دقیق و حساس توصیه نمی‌شوند.

معایب مواد سیلیکون افزایشی

باید به این نکته توجه داشته باشیم که معایب و نقاط ضعف این مواد در قیاس با گزینه‌های جایگزین آن تقریبا ناچیز می‌باشد. در واقع یک ایرادی که می‌توان به مواد سیلیکونی افزایشی وارد نمود این است که دندانپزشک در بیشتر موارد کنترل خوبی بر روی رطوبت نخواهد داشت.

در سال‌های گذشته یکی از مشکلات بزرگی که دندانپزشکان با آن مواجه بودند، خاصیت آب‌گریزی این مواد بود که  دندانپزشک را ملزم به فراهم نمودن شرایط خشک در ناحیه درمان می‌نمود. اما با پیشرفتی که در ساخت مواد سیلیکون بوجود آمد این مشکل کاملا برطرف گردید. البته سیلیکون‌های جدید از قیمت بالاتری نسبت به نوع قبلی خود برخوردارند.

انواع مواد سیلیکون قالبگیری

در حال حاضر در بازار انواع گوناگونی از سیلیکون‌های افزایشی یافت می‌شوند. بطور کلی می‌توان مواد سیلیکونی را در دو گروه کلی جای داد: سیلیکون‌های افزایشی و سیلیکون‌های تراکمی.

تجربیات مثبت دندانپزشکان در حین کار با مواد قالبگیری افزایشی سبب محبوبیت و کاربرد گسترده این مواد شده است.

خیلی از شرکت‌های ساخت مواد و تجهیزات دندانپزشکی هر یک با فرمولاسیون مخصوص خود این سیلیکون‌ها را تهیه کرده و در بازار عرضه می‌نمایند. این محصولات دارای تنوع زیادی بوده و به همین دلیل باید با کاربرد آنها آشنا شد تا مطابق با نیاز این ترکیبات را انتخاب کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید مواد قالبگیری سیلیکونی می‌توانید با ما تماس بگیرید.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • شرح
  • محتوا
  • ویجت
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه